1774-1840 Caspar David Friedrich Locations German painter, studied art at Copenhagen, and in 1798 settled in Dresden. Friedrich painted chiefly landscapes and seascapes, with and without figures, architectural pictures, including a few of Dresden, and some religious subjects. Religious feeling and symbolism permeate his œuvre, of which the seascape with figures, Die Lebensstufen, is a characteristic example. He possessed considerable power to convey mood in landscape. Almost forgotten in the 19th c. and early 20th c., interest in his work increased considerably in the mid-20th c. He is hardly represented in Britain, but an exhibition of 112 of his pictures at the Tate Gallery in 1972 attracted much attention. F. G. Kersting was a friend of Friedrich. Related Paintings of Caspar David Friedrich :. | Tree with crows | Woman at a Window (mk22) | Caspar David Friedrich | The Garden Terrace | Wald im Spatherbst | Related Artists:
Amaldus Clarin Nielsen(23 May 1838 - 10 December 1932) was a Norwegian painter.
He was born in Halse as a son of shipmaster and merchant Niels Clemetsen Nielsen (1795 - 1845) and his wife Andrea Marie Møller (1802 - 1866). He grew up in Mandal in Vest-Agder county, Norway. He lived most of his childhood and adolescence without a father. He received some tuition from a traveling drawing teacher and traveled to Copenhagen to study in 1854
Josefa of Ayala1630-1684,Portuguese painter and engraver. She was the daughter of the Portuguese painter Baltazar Gomes Figueira (1597-1674) and a Spanish lady, Doea Catarina de Ayala y Cabrera. After the restoration of the Portuguese monarchy in 1640 the family moved to Coimbra. Here Josefa began her apprenticeship under her father, a painter of landscapes, still-lifes and religious works, who in 1644 painted the retable of Nossa Senhora da Graea, Coimbra, in the naturalist-tenebrist style he had learnt in Seville in the circles of Juan del Castillo,
ulrica fredrica paschUlrika Fredrika Pasch, född 10 juli 1735 i Stockholm, död 2 april 1796, var en svensk konstnär. Hon var dotter till konstnären Lorens Pasch d.ä. och Anna Helena Beckamn, syster till konstnären Lorens Pasch d.y. och brorsdotter till konstnären Johan Pasch.
Ulrika Pasch började måla 1756 men hade tidigt tillsammans med sin bror fått undervisning av fadern. Hon blev hushållerska åt en släkting, men målade på fritiden. Under en tioårsperiod försörjde hon sin pappa och syster som professionell porträttmålare i Stockholm innan hennes bror återvände från sina studier utomlands 1766, då de började arbeta tillsammans. Deras samarbete beskrivs som harmoniskt och de valdes båda in i konstakademien 1773. Hon var inte den första kvinnan som valdes in i akademin, men hon var den första kvinnliga yrkeskonstnären som blev vald. Hon ska ha målat detaljerna på broderns tavlor, som klädesdetaljer och liknande. Ulrika hade en framgångsrik karriär och målade ofta porträtt av kungafamiljen och hovet. Hon ansökte dock upprepade gånger förgäves för en pension. Systern Helena Lovisa (1744-96) hushållade åt sina syskon.
Trots att det sägs att hon själv var en ödmjuk person som aldrig framhävde sitt arbete, så är hon en av få kända självförsörjande kvinnliga yrkeskonstnärer i Skandinavien före artonhundratalet.